Τεχνικη πραγματογνωμοσυνη

Ευρετήριο Άρθρου


Τα σύγχρονα αυτοκίνητα οδηγούν όλο και περισσότεροι άνθρωποι κάθε ηλικίας, πλημμελούς εκπαίδευσης, αμφισβητούμενης οδηγητικής παιδείας και ικανότητας, γεμάτοι άγχος και βιασύνη να ανταποκριθούν στις πολλαπλές υποχρεώσεις της σύγχρονης καθημερινότητας, ενώ πολλές φορές και υπό την επίδραση απαγορευμένων ουσιών.  
Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με την συνήθη (για τα Ελληνικά δεδομένα) κακή ποιότητα κατασκευής του οδοστρώματος, την πλημμελή, συχνά δε και μηδενική συντήρηση του οδοστρώματος, την ελλιπή ή κακή διαγράμμιση και σήμανση των οδών, είναι μερικοί από τους κυριότερους παράγοντες πρόκλησης όλο και περισσότερων τροχαίων ατυχημάτων, ατυχημάτων με υλικές ζημίες και ατυχημάτων με σωματικές βλάβες ή/και θάνατο.
Στα τροχαία ατυχήματα με υλικές ζημίες δεν συντάσσεται έκθεση αυτοψίας παρά μόνον δελτίο τροχαίου ατυχήματος. Μάλιστα, αντίθετα με ότι ίσχυε και συνέβαινε στο παρελθόν, πλέον τα όργανα της Τροχαίας δεν έχουν το δικαίωμα να καταγράψουν στο δελτίο τροχαίου ατυχήματος καμία απολύτως προσωπική τους κρίση ή θέση αναφορικά με τις συνθήκες επέλευσης του τροχαίου περιστατικού του οποίου επιλήφθηκαν.
Απλά υποχρεούνται  να καταγράψουν τα στοιχεία των εμπλεκόμενων οδηγών και οχημάτων, την τυχόν ύπαρξη ή μη κάθετης και οριζόντιας σήμανσης και τις πορείες των οχημάτων, κατά δήλωση των οδηγών.  
Στα τροχαία ατυχήματα με σωματικές βλάβες ή/και θάνατο συντάσσεται υποχρεωτικά από αρμόδιο όργανο της Τροχαίας το υπόδειγμα ΤΡ14 του  τυπογραφείου της Αστυνομίας με τίτλο ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΨΙΑΣ ΤΡΟΧΑΙΟΥ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ και το ΠΡΟΧΕΙΡΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ.
Η έκθεση αυτοψίας και το πρόχειρο σχεδιάγραμμα είναι δημόσια έγγραφα και ως τέτοια έχουν το τεκμήριο της αυξημένης αποδεικτικής βαρύτητας. Ως τέτοια, δεν μπορούν να αμφισβητηθούν από κανένα διάδικο ούτε και από το Δικαστήριο, παρά μόνον αν προσβληθούν ως πλαστά. Ωστόσο, όποιος προσβάλλει δημόσιο έγγραφο ως πλαστό οφείλει να κατονομάζει τον πλαστογράφο και να προτείνει και μάρτυρες, ειδάλλως η δικονομική αυτή επιλογή τυγχάνει αλυσιτελής και απρόσφορη να στηρίξει και ενισχύσει την υπερασπιστική του γραμμή.
Παρενθετικά να θέσω υπόψιν σας ότι στην πράξη η τυχόν μήνυση ή η μηνυτήρια αναφορά κατά των οργάνων της τροχαίας για πλαστογραφία της έκθεσης αυτοψίας ή του σχεδιαγράμματος ή για αλλοίωση-χάλκευση των στοιχείων τους, συνήθως, τίθενται με συνοπτικές διαδικασίες στο αρχείο με την αιτιολογία ότι τα αρμόδια όργανα της Τροχαίας δεν έχουν λόγο να αλλοιώσουν ή παραποιήσουν το περιεχόμενο της έκθεσης  αυτοψίας ή του σχεδιαγράμματος, ενώ ο μηνυτής διάδικος κινδυνεύει να βρεθεί και κατηγορούμενος για ψευδή καταμήνυση και συκοφαντική δυσφήμηση.
Παράλληλα οι Δικαστές στην συντριπτική τους πλειοψηφία και για διάφορους λόγους, η ανάπτυξη των οποίων δεν είναι της παρούσης, πρόθυμα και αβασάνιστα ενστερνίζονται και υιοθετούν τις θέσεις και το περιεχόμενο της έκθεσης αυτοψίας και του πρόχειρου σχεδιαγράμματος, ως εκ των προτέρων σωστές και αδιαπραγμάτευτες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα αν κανείς διάδικος αποτολμήσει να αμφισβητήσει την ορθότητα ή την ακρίβεια κάποιας επιμέρους καταγραφής στην έκθεση αυτοψίας ή στο σχεδιάγραμμα να βρίσκεται αντιμέτωπος με το κλασσικό ερώτημα: «προσβάλλετε το έγγραφο ως πλαστό»; Και αν το ερώτημα αυτό δεν υποβληθεί από τον κ. Δικαστή υποβάλλεται από τον πληρεξούσιο Δικηγόρο του αντιδίκου του, τα δικονομικά συμφέροντα του οποίου προφανώς εξυπηρετούνται από την τυχόν ανακριβή ή ασαφή-αμφισβητούμενη καταγραφή.