Τεχνικη πραγματογνωμοσυνη

Ευρετήριο Άρθρου


Άλλες φορές, η τεχνική πραγματογνωμοσύνη διενεργείται με επιμέλεια του εναγομένου προς αντίκρουση της αγωγής (π.χ. αμφισβήτηση επέλευσης του ατυχήματος-ισχυρισμός περί συμπαιγνίας, αμφισβήτηση εμπλοκής του οχήματος του εναγομένου, ένταση αποκλειστικής ευθύνης τρίτου οδηγού κατ΄ άρθρο 5 Ν. ΓπΝ κ.ο.κ.), είτε προς αντίκρουση των αγωγικών κονδυλίων (π.χ. αμφισβήτηση των κονδυλίων ως υπερβολικών και διογκωμένων, ζημία προϋπάρχουσα, η οποία δεν συνδέεται με το επίδικο ατύχημα κ.ο.κ.)
Ωστόσο τα Δικαστήρια σπάνια διατάσσουν την διενέργεια τεχνικής πραγματογνωμοσύνης, ακόμα κι αν πρόκειται για περίπλοκα τροχαία ατυχήματα με σωματικές βλάβες ή/και θάνατο. Επιτρέψτε μου να μοιραστώ μαζί σας την προσωπική μου εμπειρία και να σας πληροφορήσω ότι η μοναδική φορά που μου έτυχε το Δικαστήριο να ορίσει πραγματογνώμονα για να συντάξει τεχνική πραγματογνωμοσύνη αφορούσε θανατηφόρο ατύχημα στα πλαίσια σύγκρουσης Ι.Χ. με δίκυκλο, καθέτως κινουμένων, σε διασταύρωση με φωτεινούς σηματοδότες, προκειμένου να αποφανθεί ο πραγματογνώμονας ποιός οδηγός παραβίασε τον ερυθρό σηματοδότη και ποιός πέρασε με πράσινο φώς.
Συνήθως τα Δικαστήρια της ουσίας δεν διορίζουν πραγματογνώμονα για τις συνθήκες επέλευσης του ατυχήματος, προφανώς αρκούνται ή καλύπτονται από τις τεχνικές εκθέσεις που συντάσσουν πραγματογνώμονες που διορίζονται από τα αρμόδια όργανα της Τροχαίας.
Ωστόσο στις εν λόγω τεχνικές εκθέσεις οι διορισθέντες από την Τροχαία πραγματογνώμονες συνήθως αποτυπώνουν φωτογραφικά και περιγράφουν κατά τρόπο τυπολατρικό και στερεότυπο την μηχανολογική και τεχνική κατάσταση του κάθε εμπλεκόμενου οχήματος, (συγκρουσθείσες επιφάνειες, κατάσταση φρένων, ελαστικών, φώτων, πιστοποιητικό ΚΤΕΟ κοκ). Βέβαια όλα αυτά τα στοιχεία δεν είναι ήσσονος σημασίας, αλλά πολλές φορές αποδεικνύονται πολύ φτωχά για να διαφωτίσουν επαρκώς τις συνθήκες επέλευσης του ατυχήματος.
Σε κάθε περίπτωση οι διορισθέντες από την Τροχαία πραγματογνώμονες δεν προβαίνουν σε εκτιμήσεις και αξιολογικές κρίσεις για τις συνθήκες επέλευσης του ατυχήματος και την υπαιτιότητα εν γένει, πολύ δε μάλλον δεν ασχολούνται με την ανάλυση των συνθηκών ατυχήματος και τον ανασχεδιασμό του.
Η τεχνική πραγματογνωμοσύνη πολλές φορές καλείται να συνεισφέρει στην διαφώτιση και αποσαφήνιση ιδιαίτερα σημαντικών κενών και πλημμελειών, τα οποία είτε από αμέλεια είτε από ανικανότητα των οργάνων της Τροχαίας υπάρχουν στην έκθεση αυτοψίας και στο σχεδιάγραμμα. Επιτρέψτε μου να αναφέρω ενδεικτικά και χωρίς καμία απολύτως επικριτική διάθεση, ότι  πολλές φορές στο πρόχειρο σχεδιάγραμμα δεν αποτυπώνονται:
το πιθανό σημείο σύγκρουσης των οχημάτων,
το πιθανό σημείο παράσυρσης του πεζού,
η πιθανή αρχική θέση του πεζού στο πεζοδρόμιο, ποια ήταν η πιθανή κίνησή του, δηλαδή από ποιά πλευρά ως προς την πορεία του οχήματος εισήλθε και διέσχισε το οδόστρωμα,
η τελική θέση του σώματος του πεζού,
η τελική θέση του οχήματος,
η απόσταση από το πιθανό σημείο σύγκρουσης μέχρι την τελική θέση του σώματος του πεζού και την τελική θέση του οχήματος κοκ.